کد مطلب:329873 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:146

زینب نظاره گر گریه پیامبر(ص )
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

...پس عمه ام فرمود: بلی ، ام ایمن برایم نقل نمود كه رسول خدا (ص ) روزی از روزها به منزل حضرت فاطمه (س ) نزول اجلال فرمود و حضرت فاطمه (س ) برای آن جناب حریره درست كردند و حضرت علی (ع ) طبقی نزد حضرت آوردند كه در آن خرما بود، سپس ام ایمن گفت : من نیز قدحی كه در آن شیر و سرشیر بود را خدمتشان آوردم ، رسول خدا (ص ) و امیرالمؤ منین (ع ) و فاطمه و حسنین - علیهم السلام - از آن حریره میل كرده و سپس همگی آن شیر را آشامیدند و پس از آن رسول خدا (ص ) و به دنبال آن حضرت ایشان از آن خرما و سرشیر تناول نمودند و بعد رسول خدا (ص ) دست های مباركشان را شستند در حالی كه امیرالمؤ منین (ع ) آب روی دستهای آن حضرت می ریختند و پس از آن كه آن جناب از شستن دست ها فارغ شدند دست به پیشانی كشیده ، آن گاه به طرف علی و فاطمه و حسن و حسین - علیهم السلام - نظری كه حاكی از سرور و نشاط بود نموده ، سپس با گوشه چشم به جانب آسمان نگریست بعد صورت مبارك به طرف قبله كرده و دست ها را گشاد و دعا نمود.

و پس از آن ، با حالت گریه به سجده رفتند و با صدای بلند می گریستند، و اشك هایشان جاری بود. سپس سر از سجده برداشته و به راه افتادند در حالی كه اشك های آن حضرت قطره قطره می ریخت ، گویا باران در حال باریدن بود، از این صحنه حضرت فاطمه و علی و حسن و حسین (ع ) محزون شده و من نیز متاءثر گشته و اندوهگین شدم ، ولی همگی از سؤ ال نمودن پرهیز كرده و از آن حضرت نپرسیدیم كه سبب این گریه چیست ، تا گریستن آن جناب به درازا كشید. در این هنگام علی و فاطمه - علیهماالسلام - پرسیدند: چه چیز شما را گریانده یا رسول الله ! خدا هرگز چشمان شما را نگریاند، قلب ما از این حال شما جریحه دار گردیده ؟! حضرت فرمودند: ای برادر من ، به واسطه شما مسرور گشتم ...

مزاحم بن عبدالوارث در حدیث خود به اینجا كه می رسد می گوید:

نقل است كه پیامبر اكرم (ص ) در جواب امیرالمؤ منین (ع ) فرمودند: ای حبیب من ! به واسطه شما چنان مسرور و شادمان شدم كه تاكنون این طور خوشحال نشده بودم و به شما نگریستم و خدا را بر نعمت شما كه به من داده حمد و سپاس نمودم ، در این هنگام جبرئیل (ع ) بر من فرود آمد و گفت : ای محمد! خداوند متعال بر آنچه در نهان تو است اطلاع داشته و می داند كه سرور و شادی تو به واسطه برادر و دختر و دو سبط تو می باشد پس نعمتش را بر تو كامل كرده و عطیه اش را بر تو گوارا نمود یعنی ایشان و ذریه آنها و دوستداران و شیعیانشان را در بهشت با تو همسایه نمود، بین تو و ایشان تفرقه و جدایی نمی اندازد، ایشان را عطاء بدون منت او منتفع شده همان طوری كه به تو عطاء می گردد تا آنجایی كه راضی و خشنود شده بلكه فوق رضایت ایشان و به تو حق تعالی عنایت می فرماید و این لطف و عنایت در مقابل آزمایش و ابتلائات بسیاری است كه در دنیا متوجه ایشان شده و ناملایماتی كه به وسیله مردم و آنهایی كه از ملت و كیش تو می باشند و خود را از امت تو پنداشته ، در حالی كه از خدا و از تو بسیار دور هستند به ایشان می رسد. گاهی ضربه های شدید و غیر قابل تحمل از ناحیه این گروه متوجه ایشان شده و زمانی با قتل و كشتار ایشان مواجه گردند. قتلگاه های ایشان مختلف و پراكنده و قبورشان از یكدیگر دور می باشد. خیر جویی نما از خداوند برای ایشان و برای خودت ، حمد و سپاس خدای عزوجل و آنها بر خیرش و راضی شو به قضای او، پس حمد خدای به جا آورده و راضی شدم به قضایش به آنچه برای شما اختیار فرموده .(56)

56-كامل الزيارات ص 798 - 800